El SAF, com a servei d’arxius que coordina i gestiona tres arxius monàstics històrics, dur a terme projectes de recerca i difusió, tant propis com en col·laboració amb altres entitats o grups de recerca universitaris, per tal d’incentivar a la recerca i difondre el coneixement sobre la història dels propis monestirs benedictins femenins de Catalunya, del seu patrimoni històric, documental, cultural i artístic-musical, així com de l’espiritualitat femenina i el paper de la dona al llarg de la nostra història.

Els nostres projectes

Cants des del clasutre és un projecte que el SAF inicià al 2013 en col·laboració amb el cor masculí Schola Gregoriana e Catalunya i el cor femení Auditexaudi, per donar a conèixer la riquesa del patrimoni històric musical conservat en els arxius de les monges benedictines de Catalunya. Amb la voluntat de posar a l’abast dels músics i del públic en general els cants que, des del segle XV i fins a finals del segle XIX, cantaven les benedictines en les seves pregàries, el SAF ha recuperat partitures antigues i peces oblidades en els seus arxius per donar-les a conèixer a través de diferents activitats culturals: tallers de gregorià, audicions, concerts-espectacle…

L’any 2014 el SAF va dur a terme el projecte 1714. Dos monestirs, dos arxius en motiu dels actes de commemoració del trescents aniversari del setge de Barcelona de 1713-14. El projecte constava de diverses activitats culturals a l’entorn de l’exposició temporal Monestirs urbans en temps de guerra. Sant Pere de les Puel·les i Santa Clara de Barcelona, 1691-1718, elaborada en col·laboració amb el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA).

Col·laborem amb…

El projecte Paisatges Espirituals és un projecte universitari multidisciplinar que s’emmarca en les humanitats digitals i que neix de l’herència del projecte Claustra amb la voluntat d’establir models d’aproximació espacial a les transformacions de la religiositat femenina medieval en els regnes peninsulars (s. XIII-XVI). Dins els quatre eixos de treball (Paisatges monàstics, El monestir i el seu entorn, El monestir interior i Anàlisi de xarxes), el SAF col·labora en tres de les investigacions que s’estan duen a terme dins d’aquest projectes:

- El patrimoni del monestir de Sant Daniel de Girona (1018-1200), Maria Soler, Xavier Costa i Irene Brugués
- Els llibres i el seu espai en el monestir de Santa Clara de Barcelona, Núria Jornet, Blanca Garí i David Carrillo
- Visita a l’església del monestir de Sant Pere de les Puel·les de 1585, Marta Crispí

CLAUSTRA és una plataforma activa, destinada a la comunitat científica i accessible a través d’internet, que cataloga i cartografia espais d’espiritualitat femenina medievals. Neix de la necessitat de construir un coneixement sistematitzat, visual, interdisciplinari i interrelacionat de l’origen, desenvolupament i transformació d’aquests espais espirituals femenins a través de dues eines: l’Atles dels Regnes Peninsulars i el Catàleg dels Regnes Peninsulars.
Des del 2012 i fins el 2014, el SAF ha col·laborat amb el projecte CLAUSTRA de l’Institut de Recerca en Cultures Medievals (IRCUM) de la Universitat de Barcelona elaborant fitxes dels seus monestirs i formant part de l’equip de patrimoni documental del projecte.