El passat dijous 12 de juliol, a les set de la tarda, el Servei d’Arxius de la Federació Catalana de Monges Benedictines (SAF) va presentar a la sala Martí l’Humà del Museu d’Història de Barcelona els primers resultats del projecte Monges a palau! El monestir de Santa Clara de Barcelona al Palau Reial (1718-1936). Aquest projecte de recerca i difusió sobre la comunitat femenina benedictian de Santa Clara de Barcelona es centra en l’exposició virtual Monges a palau!, elaborada pel SAF per l’ocasió amb la voluntat de ser un portal a la història dels 218 anys de vida comunitària que les monges van passar al seu monestir del Palau Reial (1718-1936) i alhora una finestra a l’Arxiu del Monestir de Sant Benet de Montserrat i al fons del monestir de Santa Clara de Barcelona, que s’hi conserva.

Més de 120 persones van assistir a la presentació i a l’audició Passio Domini que tot seguit va oferir el grup femení Auditexuadi a la capella de Santa Àgata, acompanyades del baríton Tomàs Maxé, de Santi Figueras a la viola de mà i a la tiorba i d’Anna Casademunt a la viola de gamba. Una audició extreta d’un exemplar del llibre Contenta in hoc volumine Passio Domini Nostri Iesu Chrisiti secundum quattuor Evangelistas, imprès a Saragossa el 1552 i conservat en el fons del monestir de Santa Clara de Barcelona, símbol de la passió que les monges de Santa Clara de Barcelona van patir durant els 218 anys de vida monàstica al Palau Reial!

Un acte que el SAF i la comunitat del monestir de Sant Benet de Montserrat van organitzar amb la col·laboració del Museu d’Història de Barcelona per commemorar els 300 anys de l’entrada de les monges de Santa Clara de Barcelona al seu nou monestir de Palau Reial el 29 de juliol de 1718.

Des d’aquí volem agrair a totes les persones que van fer possible l’acte i també a aquelles que ens hi van acompanyar.

Moltes gràcies a tots!