El passat dijous 31 d’agost, més de dues-centes vint persones van poder gaudir de l’audició escenificada Sponsa Christi a l’església romànica del monestir de Sant Joan de les Abadesses.

El cor femení Auditexaudi, sota la direcció de Paloma Bascones, representant la comunitat de monges benedictines de Sant Joan de les Abadesses, va interpretar la cerimònia de vestició de l’hàbit monàstic mitjançant la qual una postulant es revestia del Crist per iniciar el noviciat. I tot seguit, acompanyades del cor masculí Schola Gregoria de Catalunya, dirigit per Ramon Vilar, i en el paper de la comunitat de preveres i beneficiats del monestir, van escenificar la cerimònia de professió solemne on la novícia esdevenia monja professa i es lligava a la comunitat i al monestir que l’acollia. Dues cerimònies que tenen orígen a la Regla de Sant Benet del segle VI i que encara avui es segueixen duen a terme en els monestirs benedictins.

Ambdós cors foren acompanyats per Mireia Hernàndez al clavicèmbal, per la rapsoda Conxa Adell i per l’ambientació de tècnics del grup de teatre SAT-Teatre Centre. Una audició organitzada i dirigida pel SAF amb la col·laboració de la Junta del Monestir de Sant Joan de les Abadesses i la Fundació Banc Sabadell.

En aquesta ocasió, el públic va poder gaudir dels cants propis de les monges benedictines de Catalunya, recuperats d’entre els cantorals històrics conservats als arxius gestionats pel SAF en el marc del projecte Cants des del claustre. Un patrimoni musical femení que prengué relleu i significat en l’espai on ara fa mil anys emmudiren les veus de les dones que havien configurat la comunitat benedictina de Sant Joan de les Abadesses.

Fotografies d’Anna Pagespetit, Joan Ferrer i SAF.

Amb aquest acte músical es va inaugurar els actes de commemoració del mil·lenari de l’extinció de la primera comunitat femenina dels comtats catalans, la del monestir de Sant Joan de les Abadesses. L’acte, conduït per Mn. David Compte, rector de Sant Joan de les Abadesses, va iniciar-se amb els parlaments inaugurals de la Mare Esperança Atarés, presidenta de la Federació Catalana de Monges Benedictines, el Sr. Eudald Casadesús, delegat territorial del govern de la Generalitat a Girona, el Sr. Ramon Roquer, alcalde de Sant Joan de les Abadesses, i el Sr. Romà Casanova, bisbe de Vic. Tots quatre coincidiren en remarcar la importància del testimoni d’aquest monestir femení per Catalunya, per la seva història, el seu patrimoni, la seva societat i la seva Església.

Vegeu aquí les properes activitats del mil·lenari.